Przystawka z kultury

Go Culture

Przewodnicy spotkań

Przewodnicy spotkań

Kinga Miller

Ukończyła MBA in Fashion Business Development, w Paryżu, we Francji. W chwili obecnej przygotowuje Project Finałowy we współpracy z firmą Chanel pt. “E-Marketing jako narzędzie komunikacji dla marek modowych luksusowych. Aspekty narzędzi internetowych marki Chanel w kontekście innych międzynarodowych marek”. Ukończyła również Marketing Management Program, na Uniwersytecie Kalifornii w Stanach Zjednoczonych, a także Dziennikarstwo i Nauki Polityczne na Uniwersytecie Warszawskim. Pracowała jako Dyrektor Marketingu i PR w dwóch grupach odzieżowych w Polsce. W DCG SA, kierowała działaniami marketingu i public relation dla dwóch damskich marek odzieżowych: Deni Cler oraz Cacharel. W Vistula Group odpowiadała za tworzenie i realizację strategii marketingowej i PR dla marek Vistula, Wólczanka, a także ogólnoświatowych brandów: Replay, Maurphy&Nye oraz Wolfoord, znajdujących się w portfolio firmy. Koordynowała także działania marketingowe w trakcie fuzji marek Vistula i Wólczanka. Wcześniej pracowała m.in. w McCann Erickson World Group, gdzie koordynowana prace dla takich klientów, jak: MasterCard, Grupa Żywiec, Danone, AGFA, British Telecom, Abbot Labolatories, a także w Agencji Pegasus Advertising, gdzie odpowiadała m.in. za organizację corocznych prezentacji Kalendarza Pirelli, markę Scholl i wiele innych.

Agnieszka Drotkiewicz

Pisarka. (ur. 1981) ukończyła stosunki międzykulturowe oraz kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Opublikowała powieści „Paris London Dachau”, „Dla mnie to samo” i „Teraz”. Opublikowała także trzy zbiory rozmów: dwa wspólnie z Anną Dziewit („Głośniej! Rozmowy z pisarkami” oraz „Teoria trutnia i inne”) a sama – zbiór rozmów “Jeszcze dzisiaj nie usiadłam”. W sezonie 2009/2010 była kuratorką cyklu spotkań literackich „Daleko od Wichrowych Wzgórz” w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Redaktorka książki podsumowującej te spotkania -”Daleko od Wichrowych Wzgórz” oraz dramatu pod tym samym tytułem wystawionego w Teatrze Dramatycznym w reżyserii Marcina Libera.

Tomasz Raczek (ur. 1957)

Krytyk filmowy i publicysta. Wydawca oraz dyrektor kanałów filmowych Platformy „n”, autor licznych programów telewizyjnych i radiowych. Recenzent teatralny. Publikował na łamach „Rzeczpospolitej”, „Polityki”, „Przeglądu Tygodniowego”, „Teatru”, „Filmu”, „Kina”, „Ekranu”, „Cinemy”, „The European”, „The Montreal Gazette”, „Pani”, „Wprost”. Wraz z Zygmuntem Kałużyńskim stworzył niezpomniany duet, który w ramach programu “Perły z lamusa” toczył żywe i niezapomniane dyskusje poświęcone sztuce filmowej. W 1992 Tomasz Raczek stworzył pierwszą polską edycję „Playboya” i został jego pierwszym redaktorem naczelnym; w roku 1999 opracował nową formułę miesięcznika „Voyage” (jako jego redaktor naczelny), a w 2001 wprowadził na polski rynek prasowy tygodnik „Gala”. Od 2002 roku prowadzi własne wydawnictwo: Instytut Wydawniczy Latarnik skupiający pisarzy ze świata mediów.

Łukasz Borowicz (ur. 1977)

Dyrektor artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej. Urodził się w 1977 roku w Warszawie. Studiował w klasie Bogusława Madeya w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, tam też uzyskał tytuł doktora w dziedzinie dyrygentury pod kierunkiem Antoniego Wita. Od 2006 roku Łukasz Borowicz pełni funkcję pierwszego dyrygenta gościnnego Filharmonii Poznańskiej. Jest wielokrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury oraz laureatem nagród na czterech konkursach dyrygenckich: w Trydencie (1999), Atenach (2000), Porto (2002) i Bambergu (2004). W styczniu 2008 został wyróżniony Paszportem Polityki.  Wyróżnia go zainteresowanie mało znanym repertuarem. Wydobył z zapomnienia opery takie jak: Monbar czyli Flibustierowie Dobrzyńskiego, Bezdomna jaskółka Laksa, Maria Statkowskiego i Przygoda króla Artura Grażyny Bacewicz.

Beata i Paweł Konarscy

Kuratorzy i artyści działający na pograniczu różnych dziedzin artystycznych: designu, street artu, instalacji. Od 1997 prowadzą własną autorską pracownię tworząc projekty graficzne, animacje, czołówki telewizyjne m.in dla TVP KULTURA i TVP 2. Autorzy m.in kolorowych pegazów z placu Krasińskich. Projekt “Wystawa Malarstwa” realizowany od czerwca 2011 to miejska interwencja polegająca na wynajdowaniu inspirujących przestrzeni miejskich i umieszczanie w niej  kopii obrazów. Artysta pełni tu jednocześnie rolę malarza, kuratora, galerzysty operującego nieograniczonymi możliwościami wystawienniczymi. Akcja odbywa się w całej Europie od Warszawy po Lizbonę i Paryż.

Beata i Paweł Konarscy od czterech lat prowadzą warszawski Pies czy Suka design store.

 

Marta Fiedler (ur. 1980)

Pierwsza solistka baletu Teatru Wielkiego, jedna z najwazniejszych polskich tancerek. Urodzona w 1980 roku. W 1999 r. ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Poznaniu. Od 2004 r.  na stanowisku solistki a od września 2007 r. pierwszej solistki w zespole baletowym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Zatańczyła tutaj m.in. Eginę w “Spartakusie” Wesołowskiego, Swatkę w “Weselu” (“Svadebka”), Solistkę w “Petite mort” Kyliána, Młodą w “Harnasiach” Wesołowskiego, Tatianę w “Onieginie” Cranki, Diablicę i Krasawicę w “Panu Twardowskim” Klauznera, tytułową rolę w “Annie Kareninie” Ratmansky’ego i Ozyldę w “Tristanie” Pastora.

 

 

Gosia & Tomek Rygalik

Na co dzień projektują przede wszystkim meble, produkty i eksperymentalne obiekty użytkowe. Gosia jest pasjonatką food designu, w swojej pracy szuka inspiracji w kulturze jedzenia i jej związkach z projektowaniem. Tomek prowadzi pracownię projektowania na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie (PG13). Pełni również funkcję dyrektora artystycznego Comforty – wiodącej polskiej marki meblowej. Jego myślenie charakteryzuje przede wszystkim analityczne podejście do kultury materialnej i zaradność, która – jak sam mówi – jest ważną cechą polskiego designu nabytą w czasach niedostatku. Celem projektów realizowanych przez Studio Rygalik jest osiągnięcie zaskakujących ponadczasowych rozwiązań funkcjonalnych – poprzez użycie minimalnych środków, wykorzystanie właściwości materiałów i struktur oraz eksperymentowanie z nowymi procesami.

  Joanna Klimas

Joanna Klimas projektuje od lat 90-tych i właśnie od tego momentu nieustannie wyznacza nowe szlaki polskiemu designowi. Dwukrotna laureatka prestiżowej nagrody ELLE Style Awards od lat przyciąga niebanalną prostotą oraz ponadczasowym stylem. Dziś zasługuje na miano tej, której projekty zrewolucjonizowały wygląd polskich kobiet.


Milek Design

Kasia i Darek Miłkowie – w zawodzie fryzjera są od ponad 16 lat. Obydwoje posiadają tytuł mistrza fryzjerstwa, który jest najwyższym tytułem fryzjerskim w Polsce. Jako międzynarodowi trenerzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Są wykładowcami prestiżowej amerykańskiej szkoły fryzjerskiej Pivot Point. Praca stylisty jest dla nich przyjemnością, a tworzenie fryzur traktują jak sztukę, dzięki której ich klienci mogą wyrazić siebie.


Monika Małkowska

Żadnej pracy się nie boi. Ani kontrowersyjnych opinii. Osoba wszechstronna, nie przywiązująca wagi do tytułów i szufladek. Dyplomowany magister sztuki (Pracownia Grafiki Warsztatowej). Wystawiała obrazy i rysunki, aranżowała wystawy, projektowała ciuchy, szyła patchworki, stylizowała modelki, pisała o modzie. Wydała trzy książki o modzie; napisała jedną o jedzeniu i konsumpcji (na początku lat 90.), która nie ukazała się z powodu plajty wydawnictwa.

Publicystka zainteresowana różnymi obliczami kultury wysokiej i popularnej oraz wzajemnymi relacjami pomiędzy nimi. Od czasu polskiej transformacji zajmuje się pisaniem i mówieniem o sztuce, czy raczej o szeroko ujętej kulturze. Obserwatorka zmieniającej się rzeczywistości i obyczajów. Pisze do prasy codziennej (do 2010 roku związana z „Rzeczpospolitą”) i branżowych miesięczników (ostatni – „Weranda”, „Wróżka”, „Notes Wydawniczy”). Stale współpracuje z radiem (Tok FM i I, II, III Program PR) i tv (TVP Jedynka i Dwójka, TVP Kultura, Platforma N). Wykładała na Europejskiej Akademii Sztuk i w Wyższej Szkole Dziennikarstwa im. Melchiora Wańkowicza. Od 2009 prowadzi zajęcia na Wydziale sztuki Mediów i Scenografii warszawskiej ASP, gdzie w 2011 uzyskała tytuł doktora za pracę „Niech sczezną krytycy!”.

Zygmunt Miłoszewski

Urodził się w 1976 roku w Warszawie. W mieście stołecznym się wychował, tam też w 1995 roku rozpoczął pracę w mediach od pisania sprawozdań z sal sądowych do „Super Expressu”. Potem pracował w kilku miejscach jako dziennikarz i redaktor, stając się m.in. specjalistą od podróży, piłki nożnej i biografii Jana Pawła II, aby zakończyć karierę w „Newsweeku”, z którym do dziś współpracuje jako felietonista.
W 2004 roku zadebiutował literacko na łamach „Polityki” opowiadaniem „Historia portfela”, nadesłanym na konkurs organizowany przez Jerzego Pilcha. Potem związał się z Wydawnictwem W.A.B., które od tamtej pory wydaje wszystkie jego książki. W 2005 roku była to powieść grozy „Domofon”, udana próba pokazania, że blok z wielkiej płyty może straszyć lepiej niż stary cmentarz. W 2006 roku ukazała się baśń dla dzieci „Góry Żmijowe”, a rok później „Uwikłanie” – pierwsza część kryminalnego cyklu o prokuratorze Teodorze Szackim i kolejna “Ziarno prawdy”.

Anna Orska – Swoje najbardziej artystyczne wizje przedstawia pod autorską marką ORSKA.
Projektantka biżuterii niestandardowej, w formie i materiałach, umiejętnie łączy nowe trendy i design ze starymi materiałami. Zgodnie z zasadą upcyklingu odnajduje rzeczy zapomniane, bezużyteczne i pozwala im powrócić w nowej formie. Jej prace budzą podziw, zainteresowanie, intrygują i nie dają się zapomnieć. Zdecydowana większość to unikaty, reszta to wzory limitowane, realizowane w krótkich seriach.

 

 

Xawery Żuławski – Reżyser i scenarzysta. Absolwent łódzkiej Filmówki, którego pierwsza pełnometrażowa fabuła „Chaos” (2005) zdobyła nagrodę za debiut na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Grand Prix „Wielki Jantar” na koszalińskim festiwalu „Młodzi i film”. Wielkim sukcesem okazała się jego ekranizacja powieści Doroty Masłowskiej „Wojna polsko-ruska” (2009). Wśród licznych laurów przyniosła Xaweremu Żuławskiemu m.in. Srebrne Lwy w Gdyni, nagrodę publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego OFF Plus Camera oraz nagrodę główną na Festiwalu Filmów Polskich „Wisła” w Moskwie. Reżysera doceniła także kapituła Paszportów „Polityki” uznając filmową wersję powieści Masłowskiej za dzieło wirtuozerskie formalnie, inteligentne, zabawne i skłaniające do myślenia”. Teraz Żuławski przygotowuje się do przeniesienia na duży ekran „Złego” Leopolda Tyrmanda. W dorobku ma też pracę przy kilku serialach telewizyjnych: „Pitbull”, „Tancerze”, „Aida” oraz „Krew z krwi”.